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ISSN : 2288-6222(Print)
ISSN : 2288-7512(Online)
Korean Journal of Converging Humanities Vol.10 No.2 pp.79-95
DOI : https://doi.org/10.14729/converging.k.2022.10.2.79

Wong Kar-Wai's Ashes of Time (東邪西毒)
: From Hero’s Martial Arts to Humanistic Martial Arts

Ren Yi, Shim Eun-Jin
Lead Auth. / Lecturer, Guangxi Normal University of Science and Technology, China
Corr. Auth. / Professor, Dept. of Theater and Film, Cheongju University

Abstract

Wong Kar-Wai's Ashes of Time (東邪西毒) is a film adaptation based on The Brave Archer, a martial arts novel by Jin Yong. In his film adaptation, Wong creates new characters, changes the plot of the story, and reinterprets the novel. The chivalrous fighters in the film are portrayed as symbols of pluralistic masculinity. Cornell’s models of hegemonic masculinity, collusive masculinity, subordinate masculinity, and peripheral masculinity can be found in the chivalrous fighters in Ashes of Time. When the characters are analyzed through pluralistic masculinity, it becomes possible to understand them as characters suffering from betrayal and obsession with love, rather than as heroes. In the film, the chivalrous spirit from Jin Yong's novel is combined with Buddhist ideals. Through martial arts, the film depicts the obsession and pain that men and women have for love and teaches the Buddhist concept of ‘letting go’. Additionally, through the expression of time, Wong expresses the Buddhist concept of reincarnation. His film connects the repetition of seasons and the cycle of time with the fate of characters and the order in which they appear. By doing so, the film shows the fate of humans trapped in time and space while showing the fate of the characters through the almanac and the yin and yang hexagram. Ashes of Time deals with themes of memory and oblivion through martial arts stories. These themes contain the anxious sentiments of people in Hong Kong towards Hong Kong’s return to China. Wong talks about philosophy and religion through martial arts films. In this way, his film Ashes of Time dismantles and reconstructs the Hong Kong martial arts genre and marks the advent of humanistic martial arts films in Hong Kong.

왕가위(王家衛)의 <동사서독東邪西毒>
: 영웅 무협에서 인문 무협으로

런이(任义), 심은진
중국 광서 과학기술 사범대학 강사/주저자
청주대학교 교수/교신저자

초록

왕가위의 <동사서독>은 김용의 무협소설 󰡔사조영웅전射鵰英雄傳󰡕을 토대로 각색한 작품이다. 왕가위 감 독은 영화에서 새로운 캐릭터를 창조하고 이야기 플롯을 변화시키며 무협소설을 재해석했다. 왕가위 영화 에서 협객들은 다원적인 남성성을 표현한다. 코넬이 모델로 제시한 지배적 남성성, 공모적 남성성, 종속적 남성성, 주변적 남성성의 모습을 <동사서독>의 협객들에서 찾을 수 있다. 다원적 남성성을 보여주는 협객 은 영웅이 아닌 사랑의 배신과 집착에 고통받는 평범한 인물로 나타난다. 김용의 소설에 표현된 ‘협의’ 사상은 왕가위의 영화에서는 불교 사상과 결합한다. <동사서독>은 무협 세계 속 남녀를 통해 사랑에 대한 집착과 고통을 보여주며 불교에서 설명하는 ‘내려놓기’의 개념을 알려준다. 또한 시간의 표현을 통해 왕가 위는 불교의 윤회 개념을 전달한다. 영화는 계절의 반복과 시간의 순환을 인물의 등장 순서, 그리고 인물의 운명과 연결한다. 책력(冊曆)과 음양 괘상을 통해 인물의 운명을 설명하면서 시간과 공간에 갇힌 인간의 삶을 표현한다. <동사서독>은 무협 이야기를 통해 기억과 망각이라는 주제를 다룬다. 이러한 주제는 홍콩 반환을 앞둔 홍콩인의 불안한 정서를 반영한다. 왕가위는 무협영화를 통해 철학과 종교를 이야기한다. 이러한 점에서 왕가위의 <동사서독>은 홍콩의 무협영화 장르를 해체하고 재구축했으며, 인문 무협영화의 시작을 보여주었다.
 

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